|
|
SEMESTR I |
|||||
Lp. |
|
MODUŁ KSZTAŁCENIA |
Wykł. |
Ćw. |
Lab |
Proj |
ECTS |
MJPL_01 |
E |
Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000 |
10 |
5 |
|
|
4 |
MJPL_02 |
E |
Projektowanie i wdrażanie standardowych systemów zarządzania |
8 |
10 |
5 |
||
MJPL_03 |
|
Zarządzanie procesowe |
6 |
14 |
4 |
||
MJPL_04 |
|
Normalizacja i certyfikacja |
5 |
|
|
2 |
|
MJPL_05 |
E |
Auditowanie systemów jakości |
7 |
15 |
|
|
5 |
MJPL_06 |
|
Zapewnienie jakości infrastruktury technicznej |
10 |
10 |
5 |
||
MJPL_07 |
Metoda 6 sigma w zarządzaniu produkcją |
10 |
10 |
5 |
|||
Razem |
120 |
30 |
|||||
|
|
SEMESTR II |
|||||
Lp. |
|
MODUŁ KSZTAŁCENIA |
Wykł. |
Ćw. |
Lab |
Proj |
ECTS |
MJPL_08 |
|
Podstawy i zasady szczupłej produkcji w przemyśle lotniczym |
6 |
|
7 |
3 |
|
MJPL_09 |
|
Analiza danych produkcyjnych |
4 |
6 |
3 |
||
MJPL_10 |
E |
Normy serii EN/AS 9100 i audity w lotnictwie |
18 |
10 |
|
|
7 |
MJPL_11 |
E |
Przepisy bezpieczeństwa w produkcji lotniczej i system SMS. Czynnik ludzki w lotnictwie. |
16 |
16 |
|
|
7 |
MJPL_12 |
|
Inżynieria systemów |
5 |
8 |
4 |
||
MJPL_13 |
|
Zapewnienie jakości w procesach wytwarzania |
8 |
8 |
4 |
||
MJPL_14 |
|
Cyberbezpieczeństwo w przemyśle lotniczym |
4 |
4 |
|
|
2 |
Razem |
120 |
30 |
E – egzamin
Zarządzanie jakością wg norm ISO serii 9000
Powstanie i ewolucja standardów jakościowych. Wymagania normy ISO 9001. Planowanie, sterowanie, zapewnienie i doskonalenie jakości. Kompleksowe zarządzanie jakością – TQM. Zarządzanie rozwojem kompetencji i relacjami z dostawcami w sektorach motoryzacyjnym, zbrojeniowym, spożywczym i in. elementy wspólne.
Projektowanie i wdrażanie standardowych systemów zarządzania
Etapy wdrażania systemu jakości oraz prace przedwdrożeniowe. Zadania kierownictwa, polityka jakości, dokumentacja, zapisy, szkolenia, komunikacja, certyfikacja na przykładzie ISO 9001, przeglądy zarządzania.
Zarządzanie procesowe
Znaczenie procesów, identyfikacja i zarządzanie procesami. Dokumentowanie procesów. Monitorowanie i doskonalenie procesów. Wykorzystanie metod i narzędzi zarządzania jakością do analizy problemów w procesach i ich eliminacji.
Normalizacja i certyfikacja
Ustawa o normalizacji i jej ustalenia, zasady działalności normalizacyjnej, normalizacja międzynarodowa, krajowa i zakładowa. Certyfikaty i certyfikacja wyrobów. Wzajemne uznawanie certyfikatów.
Auditowanie systemów jakości
Norm ISO 19011 oraz wymagania normy ISO 9001. Kompetencje auditora, programy auditów, proces planowania i realizacji auditów, zapisy, niezgodności, działania korygujące i zapobiegawcze, raporty, działania poauditowe.
Zapewnienie jakości infrastruktury technicznej
Zasady nadzoru i odnowy sprzętu kontrolno-pomiarowego, sprawdzanie i legalizacja, powtarzalność i odtwarzalność, błędy pomiarów, wzorce pomiarowe, system administracyjnego nadzoru nad pomiarami. Procesy konstytuowania jakości maszyn, bezpieczeństwo, niezawodność, ekologiczność i ergonomiczność maszyn, metody badań cech jakościowych maszyn, sposoby doskonalenia jakości maszyn i wyrobów lotniczych. Nadzór nad parkiem maszyn technologicznych.
Metoda 6 sigma w zarządzaniu produkcją
Podstawy metod statystycznych i statystycznego sterowania procesami. Karty kontrolne – dobór, projektowanie i stosowanie. Badania wskaźników zdatności procesów i maszyn – pomiary, wizualizacja i interpretacja. Planowanie i realizacja projektów six sigma.
Podstawy i zasady szczupłej produkcji w przemyśle lotniczym
Zintegrowane systemy zarządzania organizacją, cechy charakterystyczne systemów Just in Time, Lean Manufacturing i in. oraz metody zapewnienia w nich wysokiej jakości wyrobów i procesów. Wykorzystanie metod i narzędzi zarządzania jakością oraz Lean Manufacturing do analizy i doskonalenia systemu produkcyjnego.
Analiza danych produkcyjnych
Zasady ustalania danych do gromadzenia, zbieranie danych, przygotowanie danych do analizy, analiza danych. Duże zbiory danych. Business Intelligence.
Normy serii EN/AS 9100 i audity w lotnictwie
Specyficzne wymagania względem zarządzania jakością w lotnictwie wyspecyfikowane w normie EN/AS 9100 oraz sposoby ich praktycznego spełniania jak również konieczne procesy w celu certyfikacji systemu. W ramach realizowanych ćwiczeń studenci będą pracować z wymaganiami normy EN/AS 9100 oraz przepisów lotniczych i ćwiczyć ich zastosowanie w auditach jakości.
Przepisy bezpieczeństwa w produkcji lotniczej i system SMS. Czynnik ludzki w lotnictwie.
Międzynarodowe organizacje nadzoru lotniczego. Europejskie przepisy lotnicze. Przepisy PART 21, PART 66, PART 147, PART 145, PART M. Struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem SMS. Czynnik ludzki w lotnictwie. Analiza ryzyka.
Zapewnienie jakości w procesach wytwarzania
Cechy jakościowe konstytuowane w trakcie wytwarzania, sposoby technologicznego zapewnienia jakości, wpływ naddatków, dokładności, stanu warstwy wierzchniej, dziedziczności technologicznej itp. na cechy jakościowe wyrobów.
Cyberbezpieczeństwo w przemyśle lotniczym
Cyberzagrożenia. Znaczenie czynnika ludzkiego w cyberbezpieczeństwie. Zasady postępowania zapewniające bezpieczeństwo danych i informacji.